Sfânta Muceniţă Agata, Italia (5 februarie)

(Sursă: pravicon.com/download/s9176)

Aceasta a trăit în vremea răucredinciosului Deciu, fiind de neam bun şi împodobită cu o aleasă frumuseţe şi cu petrecerea în feciorie şi în toată buna cuviinţă. Dând împăratul Deciu poruncă aprigă ca în toate ţările creştinii să fie ucişi.În această vreme, ighemon Chintian, aflând de frumuseţea, bunul neam şi bogăţia sfintei Agata, cuprins de gând necurat, o chemă la dânsul. Aflând de chemarea sa la ighemon intră în cămara sa şi spălându-şi faţa cu lacrimi fierbinţi, se rugă:

– Doamne, Iisuse Hristoase, tu ştii inima şi voinţa sufletului meu, credinţa şi dragostea mea către Tine. Tu să-mi fii mie povăţuitor şi ajutor asupra vrăjmaşului pe care, prin Tine, Dumnezeul meu, l-am călcat şi l-am omorât, iar acum, Stăpâne, mă rog Ţie să nu laşi pe acest om rău, robul diavolilor, să-mi întineze trupul, întru care cu  bucurie şi cu cinste am vieţuit până acum. Grăbeşte şi Te sârguieşte ca să biruieşti pe diavol li pe Chintian, sluga lui, ca să nu zică: unde este Dumnezeul ei? Primeşte ca jertfă şi prinos lacrimile mele întru miros de bună mireasmă, că Tu, eşti Dumnezeu şi Ţie Ţi se cuvine slava în veci. Amin.

Ighemonul porunci să fie dusă în casa unei femei bogate care avea 5 tinere, pentru ca prin înşelătoare cuvinte şi obiceiuri să îi schimbe mintea către dragostea trupească şi să o îndemne să aducă jertfă idolilor. Văzând femeia inima sfintei Agata nebiruită, merse la ighemon şi îi spuse:

– Mai lesne este a înmuia piatra şi a preface fierul în plumb topit, decât a îndupleca pe fecioara aceea şi a o întoarce de la Hristosul ei.

Auzind aceasta, Chintian porunci că fie adusă dinaintea lui şi o cercetă încercând a o îndupleca în ziua aceea şi a doua zi şi mâniat peste măsură porunci chinuitorilor să îi rupă pieptul  şi să-l taie cu cleşti de fier. Făcându-se aceasta, sfânta Agata spuse:

– Nedumnezeitule şi fără de omenire prigonitorule, nu te ruşinezi a tăia pieptul de femeie pe care şi tu singur ai supt la maica ta? Însă altceva am în sufletul meu pe care tu nu poţi să te atingi, căci este sfinţit lui Dumnezeu din tinereţile mele.

După aceasta, fiind aruncată în temniţă, la miezul nopţii i se arătă sfântul apostol Petru şi o tămădui şi întreaga celulă se umplu de lumină care zăbovi până dimineaţă.

Văzând Chintian că fecioara a fost tămăduită, mai tare se sălbătici şi porunci să se aştearnă pe pământ hârburi ascuţite şi cuie aprinse în foc şi să toarne cărbuni aprinşi peste care să o întindă pe sfânta fecioară. Făcând aceasta, în clipa aceea pământul se cutrem ură şi înghiţi pe doi prieteni apropiaţi ai lui Chintian, iar poporul cuprins de frică ceru să înceteze chinurile sfintei Agata.

Temându-se de cutremur şi de popor, Chintian ceru să fie dusă în temniţă. Acolo muceniţa Domnului se rugă să plece la cele de Sus chiar în acel ceas, iar Dumnezeu împlini cererea roabei sale.

Aflând cetăţenii de plecarea la Domnul sfintei Agata veniră cu sârguinţă şi luară cinstitul ei trup. Atunci veni un tânăr frumos, neştiut de nimeni, însoţit de 100 de tineri bine împodobiţi,  şi petrecând la mormânt trupul sfintei puse în racla ei o tăbliţă de piatră pe care era scris „Minte cuvioasă, cinste lui Dumnezeu şi patriei izbăvire”, şi îndată se făcură nevăzuţi.

Iar ighemonul Chintian  muri cu moarte cumplită, fiind lovit şi strivit de caii sălbăticiţi asupra lui până îl aruncară în apa râului.

De atunci slava sfintei muceniţe nu conteni să împânzească pământul, căci multe şi mari minuni săvârşea şi continuă a săvârşi necurmat celor ce se roagă ei cu credinţă.

+ * + * +

Sfânta Agata este socotită ocrotitoarea celor sărmani, pricină pentru care sfântul ierarh Antim Ivireanul, el însuşi iubitor de săraci, a cerut să fie pusă pe peretele bisericii Mănăstirii Antim, ca mare izbăvitoare şi ocrotitoare a celor sărmani. El însuşi a avut-o ocrotitoare întreaga viaţă, căci de fiecare dată când i se ruga primea grabnic ajutor.

(Sursă: http://3.bp.blogspot.com/-zI42iF2LY6g/Tf4-3N7tYiI/AAAAAAAADZo/r60-19a3xzo/s1600/manastirea-antim-8.jpg)

+ * + * +

Agata, floarea şi lauda luminată şi înveselitoare a dumnezeieştilor mucenici, răutatea sufletului meu tămăduind, împodobeşte-l, muceniţă. (Din Canonul Sfintei ce se citeşte la Utrenie)

Învrednicindu-te a locui în veci întru veselie, şi întru bucurie, roagă-te, Agata, să se lumineze cu mărirea ta cea de nespus, cei ce te cinstesc, şi să de desfăteze de viaţa cea nepieritoare. (Din Canonul Sfintei ce se citeşte la Utrenie)

Ajută-mi, muceniţă, purtătoare de biruinţă, curată, ca Hristos, Judecătorul tuturor să-mi fie milostiv, cu rugăciunile tale, rogu-mă, prea cinstită. Şi nu înceta rugând pururea pe Cel milostiv să curăţească mulţimea greşalelor mele, ceea ce eşti podoaba mucenicilor. (Din Canonul Sfintei ce se citeşte la Utrenie)

Agata cea cu nume mare, mireasă a lui Hristos nestricată, frumuseţe dumnezeiască pusă de o parte şi muceniţă împodobită, fă pomenire de cei ce te cinstesc cu credinţă, fecioară înfrumuseţată ca să afle dezlegare de păcate cei ce săvârşesc cu bucurie sfântă pomenirea ta. (Din Canonul Sfintei ce se citeşte la Utrenie)

+ * + * +

Moaştele Sfintei Muceniţe Agata aflate la Mănăstirea Bistriţa, jud- Neamţ

(Sursă: http://www.trilulilu.ro/Dositeea/623554ea5c7dc0)

+ * + * +

Viaţa sa poate fi aflată în

sau

http://www.vietile-sfintilor.ro/vieti/februarie/02-05-sf_agata.html (clic aici)

+ * + * +

(Sursă: http://days.pravoslavie.ru/jpg/im4008.jpg)

(Sursă: http://pravicon.com/images/sv/s0045/s0045006.jpg)

(Sursă: http://pravicon.com/images/sv/s0045/s0045007.jpg)

(Sursă: http://pravicon.com/images/sv/s0045/s0045003.jpg)

(Sursă: http://levkas-ikona.ru/d/51784/d/image_98.jpg)

(Sursă: http://pravicon.com/images/sv/s0045/s0045010.jpg)

Icoană aflată în Mineiul pe ianuarie de la începutul veacului al XVII-lea

(Sursă: http://pravicon.com/images/sv/s0045/s0045001.jpg)

+ * + * +

Mănăstirea Bistriţa, jud. Neamţ

(Sursă: http://www.turismland.ro/wp-content/gallery/manastirea-bistrita-neamt/manastirea-bistrita.jpg)

Published in: on 4 februarie, 2012 at 21:09  Comments (6)  
Tags: , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://sfintisiicoane.wordpress.com/2012/02/04/sfanta-mucenita-agata-italia5-februarie/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 comentariiLasă un comentariu

  1. Mulţumim pentru postări şi pentru trudă! Domnul să vă răsplătească dragostea! 🙂

    • Mulţumim din suflet pentru căldura cu care ne sunteţi alături!
      Calde doriri de mântuire,
      Echipa Sfinţi şi icoane

  2. Unde se afla Sf Moaste ale Sf Mucenita Agata la noi in tara?
    Multumesc! Doamne ajuta!

  3. Spuneti-mi va rog unde pot gasi Acatistul Sfintei Mucenite Agata? Mi-l puteti trimite pe mail,va rog…Am mare nevoie de ajutorul Ei si al lui Dumnezeu…Multumesc

    • Începem prin a ne cere iertare pentru întârzierea cu care vă răspundem. Din păcate nici noi nu avem acatistul, tot ce vă putem trimite este Canonul Sfintei Mucenițe, dati-ne de veste dacă îl doriți.
      Sfânta Muceniță să aducă curând izbăvire din încercările prin care treceți!
      Calde și adânci doriri de mântuire,
      Echipa Sfinți și icoane

  4. Da,va rog trimiteti-mi Canonul Sfintei Mucenite! Si daca reusiti sa faceti cumva rost si de Acatist va rog sa imi trimite-ti si mie!
    Multumesc din suflet


Lasă un comentariu